Ökad efterfrågan på sjötransporter ger Helsingborgs Hamn en stark start på 2015

Efter ett starkt 2014 fortsätter hamnens godsvolymer att växa. Under årets första kvartal ökade det sjöburna godset med 7,4 procent i ton, jämfört med samma period 2014. Bilfärjegodset stiger också stadigt medan tågtransporterna är oförändrade varför hamnen nu bland annat satsar ytterligare på att sälja in kombiterminalen och mer gods via järnväg.

2014 var ett bra år för global sjöfart och shipping. Det märktes i Helsingborgs Hamn som såg en fortsatt ökning med 7 procent i paradgrenen containerhantering och ett totalresultat som var starkare än på flera år. Med såväl nya som växande samarbeten ökade hamnen sina marknadsandelar. Samtidigt genomfördes viktiga investeringar för att stärka leveransförmågan till rederier, speditörer och åkerier. Statistiken för första kvartalet 2015 visar på fortsatt god tillväxt för containertrafiken till och från hamnen.

– Vi befinner oss i händelsernas centrum, har en efterfrågad hamn och ett personligt bemötande som kunderna belönar med att välja. Över 7 procents tillväxt första kvartalet jämfört med 2014 är starkt just eftersom 2014 var ett starkt år i sig. Det är roligt att höra positiva tongångar från rederier och speditörer som ser ljust på framtiden. Det råder en optimism i både regionen och på de globala marknader som vi servar, säger Nicklas Romell, försäljningschef Helsingborgs Hamn.

De starka signalerna som hamnen får från marknaden är att både import och exportsidan utvecklas positivt. Under det senaste halvåret har ett flertal samarbetspartners valt att utöka sin trafik över Helsingborg. Däribland Hapag-Lloyd som dubblerat sina anlöp, Seago Line som också utökade sina containeranlöp och företag som Boliden och pappersjätten SCA ökade sina godsvolymer. Ett resultat av långa relationer, ett gediget varumärke, geografisk plats, investeringar i exempelvis en ny centralgate, kunnig och flexibel personal samt gedigen kundvård.

– Vi är måna om att ge alla kunder ett personligt bemötande och att bygga en nära relation över lång tid. Att vara flexibel, snabb, kundvänlig och erbjuda korta väntetider är en hjärtefråga och något som särskiljer oss från andra hamnar, säger Nicklas Romell, försäljningschef Helsingborgs Hamn.

Förutom ökade godsvolymer i främst sjöburna containrar ökade också färjetrafiken stadigt under det första kvartalet. Bilfärjegodset med 4,7 %, passagerare med 0,7 %, lastfordon med 4,5 % och personfordon med 1,8 %.