Automatiserad skadekontroll vid Centralgaten från 1 juli
Från och med den 1 juli 2025 ersätts den manuella besiktningen av inkommande exportcontainrar med en ny automatiserad lösning i Helsingborgs Hamn. Skadekontrollen sker då redan vid Centralgaten – ett första steg i en större satsning på teknikdriven effektivisering.
Syftet med förändringen är att skapa ett smidigare inpasseringsflöde för chaufförer och samtidigt säkerställa att containrar som anländer inte uppvisar yttre skador. Den nya lösningen bygger på kameror och AI som kontrollerar skicket på inkommande enheter.
Besiktningsboden vid infarten kommer att avvecklas som standardflöde, men kan fortfarande användas vid behov. Stickprovskontroller kan alltså förekomma även framöver.
Det är också värt att påpeka att AI-lösningen kontrollerar att sigill och märkning finns, men att den nya rutinen ställer högre krav på att containrar som ankommer till hamnen är korrekt säkrade, märkta och dokumenterade redan från början, för att underlätta en smidig och säker hantering.
Dialogmötet som hölls den 4 juni med representanter från åkerinäringen var en del i Helsingborgs Hamns arbete för att skapa en smidig övergång. Under mötet diskuterades den nya hanteringsrutinen, hur åkerier påverkas och vad som görs för att säkerställa fortsatt hög säkerhet och kvalitet.



Förändringen innebär:
- Besiktning sker automatiserat vid Centralgaten från 1 juli 2025
- Skador kontrolleras automatiskt via kameror och AI
- Teknik finns även för att kontrollera IMO-märkning och sigill
- Chaufförer kan köra direkt till containerns dedikerade plats i terminalen
- Rutinen ställer högre krav på att containrar är korrekt märkta och säkrade redan vid ankomst
- Stickprovskontroller kommer att utföras i den befintliga besiktningsboden
För farligt gods finns redan idag en manuell hantering där dokument mejlas till gatefunktion, som sedan kontrollerar bilder på containern innan spärrar släpps. I ett nästa steg kommer detta moment att automatiseras ytterligare med kamerabaserad avläsning av IMO-dekaler.
Hamnen har även installerat teknik för att identifiera sigill på containrar, ett viktigt komplement för att öka kontrollen. Arbetet framåt handlar om att utveckla rutiner och tillämpning av tekniken på ett sätt som fungerar effektivt i den dagliga driften.