Stabil utveckling trots globala störningar
Helsingborgs Hamn går in i årets slutskede med stabila flöden och ett resultat som tydligt visar organisationens förmåga att leverera i en tid präglad av osäkerhet. De senaste månaderna har störningar i den europeiska sjöfarten påverkat stora delar av branschen, med strejker i flera navhamnar och oregelbundna anlöp som följd.
Trots detta ligger containervolymen sjöledes fortsatt över fjolårets nivåer sett till perioden januari-oktober, och hamnen har kunnat upprätthålla en god servicenivå.
Ett år präglat av föränderliga förutsättningar
Efter ett starkt första halvår med stabil tillväxt och god fart i containerflödena har höstens strejker på kontinenten påverkat containersjöfarten. Flera europeiska hamnar har under september och oktober haft omfattande arbetsnedläggelser, vilket lett till både inställda anlöp och osäkerhet i slingornas tidtabeller.
För Helsingborgs Hamn har det inneburit en intensiv period i planeringen. Arbetslagen har behövt styra om produktionen med kort varsel för att hantera förändringarna, samtidigt som högt tryck i vissa veckor växlat med perioder av uteblivna anlöp.
– Under perioder med inställda eller förskjutna anlöp har vi fokuserat på att hålla en förutsägbar och kvalitativ produktion. Vi har upprätthållit en hög servicenivå och säkrat viktiga flöden för våra kunder, säger Bart Steijaert, vd i Helsingborgs Hamn.
Trots detta ligger den sammanlagda containertrafiken fortfarande över föregående års nivåer, och årstakten är stabilt positiv.
Spannmålsterminalen i stark medvind
Ett område som utmärker sig särskilt under året är spannmålet. Lantmännen på Spannmålsterminalen har haft mycket höga bulkvolymer tack vare goda och högkvalitativa skördar. Det har resulterat i en tydlig ökning både i volym och i antalet anlöp på bulksidan.
Terminalens kapacitet att ta emot Panamax-fartyg, med lastkapacitet upp till omkring 60 000 ton, fortsätter att vara en viktig konkurrensfördel för spannmålsexporten.
Färjetrafiken håller ihop trots ekonomisk motvind i Europa
HH-leden mellan Helsingborg och Helsingör fortsätter att vara ett av Sveriges mest frekventa och viktiga transportstråk. Passagerarflödena har ökat under året, medan lastbilstrafiken visar en viss nedgång. Minskningen följer samma trend som i övriga Europa och speglar konjunkturläget, särskilt i Tyskland, och ett skifte där fler transportköpare väljer alternativa vägar via Öresundsbron.
Trots detta ligger färjetrafiken fortsatt på mycket höga nivåer och har en central roll i utvecklingen av både stadens och regionens pendling, turism och logistik.
Tågpendlarna fortsätter lyfta järnvägsflödena
Järnvägstrafiken genom kombiterminalen har ökat kraftigt under 2025 och ligger nära en fördubbling jämfört med samma period i fjol. Ökningen hänger samman med ett starkt behov av pålitliga och hållbara inlandstransporter, och med att flera pendlar haft god efterfrågan under året.
– Vi har sett en tydlig ökning i våra järnvägstransporter. Att fler kunder väljer tåg för inlandstransporter visar att det finns en stark efterfrågan på mer klimatvänliga alternativ, säger Bart Steijaert.
Ett år som krävt struktur, kvalitet och pålitlighet
Det som märks tydligast i årets ekonomiska resultat är hur avgörande det är med strukturerade arbetssätt och en stabil, pålitlig drift, särskilt när omvärlden svajar. Hamnens interna utvecklingsarbete, investeringarna i digitalisering och den löpande förbättringen av processer och planeringsmetoder syns allt tydligare i vardagen.
Samtidigt fortsätter dialogen med rederier, operatörer, åkerier och andra kunder att vara en viktig del av hamnens arbete. Återkoppling kring service, bemötande och planeringskvalitet ligger till grund för flera av de justeringar som genomförts under året.
Stabil drift, långsiktig utveckling och fortsatta investeringar
Under året har Helsingborgs Hamn fortsatt modernisera infrastrukturen och förbereda för framtidens containerterminal söderut. Arbetet med utbyggd laddinfrastruktur, elektrifiering av arbetsmaskiner och andra hållbarhetsinvesteringar har tagit ytterligare steg framåt. Samtidigt fortsätter planeringen av den nya tullbyggnaden, som ska stå färdig 2026 och utgöra en viktig nod i både säkerhetsarbetet och flödesoptimeringen.
Inför vintern är läget fortsatt osäkert i de globala logistikflödena. Fokus ligger därför på att upprätthålla en stabil drift, fortsätta utveckla arbetssätten och stärka organisationens långsiktiga förmåga och kapacitet.
– Vi måste alltid vara beredda på förändringar i omvärlden. Det viktigaste är att vi står stadigt och levererar en trygg och kvalitativ produktion. Vår ambition är att fortsätta vara ett förstahandsval för våra kunder, då kommer också volymerna, säger Bart Steijaert.
Volymer – Nyckeltal i Helsingborgs Hamn januari-oktober 2025
| Nyckeltal (tusental) | 2023 | 2024 | 2024 jan–okt | 2025 jan–okt |
|---|---|---|---|---|
| Antal ton gods som passerar genom hamnen | 7 361 | 7 303 | 6 147 | 6 093 |
| Hanterade containrar i TEU* sjöledes, LO-LO | 235 | 247 | 208 | 224 |
| Hanterade enheter i TEU* via järnväg på kombiterminal | 41 | 35 | 28 | 54 |
| Antal passagerare med färja | 6 368 | 6 440 | 5 540 | 5 700 |
| Antal lastfordon med färja | 410 | 394 | 334 | 316 |
| Antal personfordon med färja | 1 032 | 1 027 | 901 | 919 |