Nyheter

Två kranarmar sträcker sig upp mot skyn.

Färjeläge i inre hamnen har renoverats

Färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör är en av hamnens största trafikströmmar och drivs främst av Öresundslinjen, som har fem färjor för passagerare och lastfordon. Med upp till 120 avgångar per…

Ett kontrollrum fyllt med skärmar och personal med ryggen mot kameran.

Navis – ett år med hamnens Terminal Operating System

Året som gått med Navis har varit utmanande och händelserikt men samtidigt väldigt lärorikt. Med ett års data, analyser och utvärderingar står resultaten klara och visar att ansträngningarna har varit…

Export genom Helsingborgs Hamn

Tullverket har infört ett nytt system för hantering av export, vilket trädde i kraft den 1 oktober. Det betyder att du som exportör ska anmäla varor för export genom Tullverkets…

STS crane

Stora investeringar tynger ekonomin

Under fjolåret och i år har hamnen genomfört omfattande investeringar i IT, infrastruktur och säkerhet som banar väg för en mer effektiv och säker verksamhet. Detta i samband med en…

översiktsbild på hamnterminal med magasin och järnväg

Boliden utökar containerflöde över Helsingborg

Pendeln mellan Rönnskär och Helsingborg har burit gods från Boliden sedan 1993 och med Dalshult som ny partner i hamnen utökar Boliden nu containervolymen. Det är med en kundspecifik produkt…

Helsingborgs Hamns transformation med Navis N4: En resa med framgång men den har inte varit spikrak

Helsingborgs Hamn har genomgått en betydande förändring med implementeringen av Navis N4, ett modernt terminaloperativsystem (TOS). Denna förändring har efter ett halvt år börjat leda till effektivitet och förbättrad kundservice…