Stabil kryssningssäsong 2017

Så var det dags att summera kryssningssäsongen 2017. En fin säsong men också en säsong som lämnar mer att önska, inte av Helsingborg som destination, men av den svenska sommaren. Stora delar har regnat bort och hur mycket fint vår stad än har att erbjuda gör allt sig bättre i vackert väder.

Juni till september
I maj inleddes kryssningssäsongen med sexstjärniga ”Seabourn Quest” från rederiet Seabourn och den 11 september anlände årets sista fartyg ”Seven Seas Navigator” från rederiet Regent Seven Seas Cruises till Skåneterminalen. Två av fartygen under säsongen var förstagångsanlöp eller så kallade ”maidencalls”. Något som alltid uppmärksammas lite extra högtidligt av både stad och hamn i samband med utbyte av vapensköldar. Och de fartyg som en gång kommit hit, kommer ofta hit igen, vilket bådar gott inför kommande säsonger.

Unika Helsingborg
Som alltid är det hård konkurrens om kryssningsfartygen och många gånger har Helsingborg anledning att sträcka lite extra på sig i förhållande till de andra städer som fartygen besöker. Eller vad sägs om Crown princess rutt som löd: London-Bryssel- Köpenhamn-Helsingborg-Oslo- London… Huvudstäder har och kommer alltid att ha en naturlig attraktionskraft. Men en variation behövs och många av kryssningsturisterna är återkommande turister som kräver ett uppdaterat utbud där det blir allt vanligare med önskningar om det unika, pittoreska eller charmiga. Och med det i beaktning är Helsingborg svårslaget.

Kryssningsmässa i Hamburg
Införsäljningen av Helsingborg som kryssningsdestination pågår under hela året och den 6-8 september anordnades den stora kryssningsmässan ”Seatrade Europe” för europeiska destinationer i Hamburg. Seatrade Europe är en mötesplats för alla beslutsfattare och proffs i den europeiska kryssningsindustrin. Evenemanget är en utmärkt nätverksplattform och en plats för utvärdering av säsongen samtidigt som det ges tillfälle att berätta om nyheter. – Nu pågår införsäljningen av sommaren 2020 och framåt. Vi arbetar vidare med vårt koncept. Vi får mycket beröm för det vi gör men fortsätter att utveckla och finslipa. Bland annat har idéen med sk. greeters, en form av lokala guider, visat sig vara ett strålande inslag och tillsammans med det klassiska utbudet med Sofiero, Fredriksdal och Kullaberg har vi en riktigt bra produkt, säger Andreas Eriksson som är kryssningsansvarig i Helsingborgs Hamn.

Vill du veta mer om kryssning kontakta:
Andréas Eriksson, kommunikationschef, Helsingborgs Hamn andreas.eriksson@www.port.helsingborg.se, tel. 042 – 10 62 33