Hapag-Lloyd utökar anlöp

M/V Arica blir största containerfartyget med sina 225 meter att anlöpa Helsingborgs Hamn som tillsammans med A/S Carolina ska trafikera en av de nya slingorna Antwerpen – Rotterdam – Fredericia – Gdynia – Helsingborg – Antwerpen. Det är det tyska rederiet Hapag-Lloyd som utökar till två anlöp i veckan. A/S Carolina var först ut och kom till Helsingborg redan på lördagen den 20 oktober.

Det tyska och globala containerrederiet Hapag-Lloyd har trafikerat Helsingborgs Hamn sedan 90-talet, ett gott samarbete som märks i volymerna som stadigt ökar år efter år. Sedan 2013 har de anlöpt hamnen med egna feederfartyg. Med Hapag-Lloyds nya anlöp kommer även rederiet ONE-lines enheter som tidigare gått med Unifeeder. Kostnadseffektivitet tillsammans med flexibilitet är motiveringen för att skapa smarta och snabba och transportlösningar.

– Det är glädjande att Hapag-Lloyd går upp till två anlöp i veckan. Den nya slingan är ett primärt exportanlöp. De kommer fortsättningsvis anlöpa på måndagar och vi ser fram mot ett fördjupat och bra samarbete. Det är ett starkt intyg på att vi arbetar på rätt sätt, säger Nicklas Romell, CCO i Helsingborgs Hamn.

Det är ett glädjebesked för såväl hamnen som kunder med transportbehov till och från den svenska marknaden. Det nya anlöpet kompletteras med ett primärt importanlöp med fartyget Wes Gesa på slingan Hamburg – Helsingborg – Oslo – Göteborg – Hamburg med fönster på onsdagar.

– De senaste åren har vi stadigt ökat våra volymer via Helsingborgs Hamn, en hamn som vi vill fortsätta växa i. Det är en klar trend att fartygen växer i storlek och då är det särskilt viktigt att hamnarna klarar att möta detta. Helsingborgs Hamn är både effektiv och pålitlig, säger Richard Borggreve, Director Operations Hapag- Lloyd Nordic.

Med 219 containerfartyg världen över transporterar Hapag-Lloyd 10 miljoner TEUs om året. Det anrika rederiet är Tysklands största containerrederi och har alltid stort fokus på att hjälpa kunderna utveckla sina affärer. Det vill säga att erbjuda bästa möjliga transporter, såväl globalt som i Europa. Digitaliseringen har på allvar bidragit till effektivare och mer kostnadseffektiva transporter till havs. Trenden mot allt större fartyg är tydlig och gäller även för det tyska containerrederiet.