Bra start med dystert slut på 2022

2022 såg länge ut att kunna bjuda på ett all time high resultat i Helsingborgs Hamn. En välkommen utsikt efter tuffa pandemiår. Men krig med oroligheter, inflation och höga energipriser i kölvattnet drabbade orubbligt hamnen under årets senare hälft. Samtidigt som verksamheten kämpade med att hålla nere kostnader sågs en avmattning i containervolymerna till följd av den höga inflationen.

Till skillnad från starten på fjolåret ser 2023 ut att bli ett utmanande år med bland annat minskad köpkraft till följd av höjda räntor och en hög inflation globalt vilket påverkar både export- och importflödena till och från Sverige.

Godsvolymerna 2022

Inom containersegmentet hade hamnen en bra stabilitet under större delen av året, trots att Helsingborgs Hamn förlorade ett veckoanlöp i samband med blockaderna mot ryssrelaterade fartyg under första halvan av 2022. Det fjärde kvartalet blev tyvärr en riktig besvikelse med vikande volymer och fortsatt höga kostnader. Hamnen hanterade totalt 272 000 TEUs* sjöledes som ligger i nivå med tidigare års hantering.

Volymer (tusental)202220212020
Ton gods som passerar genom hamnen8 5598 3947 959
Hanterade enheter i TEU* sjöledes, LOLO och RORO272273267
Hanterade containrar i TEU* sjöledes, LOLO268269261
Hanterade enheter i TEU* landledes via järnväg282422
Lastfordon med färja457450447
Personbilar med färja1038718701
Passagerare med färja6 3014 0093 562
* Transportenheten Twenty-foot Equivalent, en TEU är volymen på en container med måtten 8x9x20 fot eller drygt 36,25 m³

Intermodal trafik ökade

Helsingborgs Hamn såg en ökning med 17 procent på gods som anländer eller lämnar hamnen landledes via järnväg.

– Detta är vi självklart jätteglada över och vi ser möjligheter att öka volymerna via järnväg ytterligare då vi har kapaciteten, kompetensen och infrastrukturen på plats, säger Nicklas Romell, CCO i Helsingborgs Hamn.

Att transportera containergods på järnväg blir allt vanligare, både långväga som pendeln Helsingborg – Boliden och mer kortgående som pendel Helsingborg – Älmhult. Intermodal trafik ökar generellt och i Helsingborgs Hamns kombiterminal ökade antalet med 4000 hanterade TEUs förra året och resulterade i totalt 28 000 TEUs via järnväg.

Återhämtning av färjetrafiken och kryssningsanlöp

Efter några tunga pandemiår återhämtar sig färjetrafiken till nivåer pre covid med ökade volymer i alla kategorier. Lastfordon ökade blygsamt med en procent, personbilar med över 45 procent och antalet passagerare som tog sig över sundet ökade med 57 procent från strax över fyra miljoner till över sex miljoner passagerare. Helsingborgs Hamn var den hamn i Sverige som hade både flest anlöp och mest passagerare under föregående år.

– Det är förstås otroligt glädjande för våra rederier som trafikerar sundet mellan Helsingborg och Helsingör att både trafiken och passagerarna har hittat tillbaka efter ett par år i motvind. Detta tyder på trogna kunder och resenärer som uppskattar servicen, säger Nicklas.

Totalt anlöpte fem lyxkryssare Helsingborgs Hamn samt Ostindiefararen som besökte Helsingborg för första gången under stadens H22 City Expo.

Bulkgodshantering

Omsättningen för bulktrafiken ökade från 23 till 28 miljoner kr under 2022 jämfört med föregående år. En av förklaringarna till ökningen är att energibolaget Öresundskraft ökade sin import av träpellets på grund av situationen på elmarknaden. Med skyhöga elpriser i södra Sverige ökade pelletsanvändningen i Öresundskrafts kraftvärmeverk för produktion av både el och fjärrvärme.

Ekonomi (mnkr) och personal2022 2021 2020
Nettoomsättning 426413390
Rörelsens kostnader360352330
Resultat efter finansiella poster* 716965
Energianvändning, brutto GWh 17,018,318
Anställda** 195205215
Olycksfallsfrekvens (LTIF)***1,681,120,56
*Exklusive jämförelsestörande poster **Medeltal anställda under året ***Antal olyckor som resulterat i frånvaro i mer än en dag per 200 000 arbetade timmar, exkl. underleverantörer

Sveriges mest hållbara hamn
Helsingborgs Hamn har målet att vara Sveriges mest hållbara hamn. Hamnens ambition är att gå före i alla frågor som innebär att hamnverksamheten drivs ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart. Genom att hamnen kan erbjuda säkra, effektiva och energisnåla arbetssätt som ger låga utsläpp, motverkar global uppvärmning och som ger en säker samt trygg arbetsplats, medverkar Helsingborgs Hamn till näringslivets konkurrenskraft i Helsingborgsregionen och södra Sverige. Helsingborgs Hamns årsredovisning med en integrerad hållbarhetsrapport kommer att publiceras i mitten på april på:
www.port.helsingborg.se/nyheter-media/arsredovisning