Svitzer satsar på batterihybrid– Helsingborg först ut
Med den nya bogserbåten Svitzer Balder tar Svitzer nästa steg i sin globala hållbarhetsstrategi. Fartyget, som placeras i Helsingborgs Hamn i juni, är Svitsers första i med full elektrisk kapacitet och väntas minska utsläppen rejält. ”Det här är ett viktigt steg för att nå nettonoll 2040”, säger Mathias Jonasson, Cluster MD Scandinavia.
Ett globalt mål – med lokal förankring
Svitzer, ett av världens ledande företag inom bogsering, har satt kursen mot klimatneutralitet senast 2040. Elektrifiering är en av flera vägar dit och nu blir Helsingborg spelplats för en av de mest konkreta insatserna hittills.
– Vi har tittat på flera tekniker – metanol, ammoniak, olika biobränslen – men det är el som ligger närmast till hands just nu. Det är stabilt, tyst och tillgängligt. Därför känns det helt rätt att börja här, säger Mathias Jonasson.
Den nya bogserbåten, Svitzer Balder, är designad av Robert Allan Ltd. och byggs av Sanmar Shipyard. Fartyget är utrustat med en batterikapacitet på 1 818 kWh, och kompletteras med en dieselgenerator som fungerar som backup vid längre uppdrag.
En ny generation bogserbåtar igång
Svitzer Balder är av typen Azimuth Stern Drive (ASD), med två rörliga propellrar i aktern för maximal manövrerbarhet. Den har en bollard pull (kapacitet för bogsering) på cirka 70 ton, samma nivå som Svitzers befintliga bogserbåtar i Öresund, men med betydligt lägre miljöpåverkan.
– Vi räknar med att minska utsläppen med upp till 700 ton koldioxid per år, om båten kan köras uteslutande på el i sitt normala arbetsområde, säger Mathias.
Förutom klimatvinster innebär eldriften även minskat buller, färre vibrationer och potentiellt lägre underhållskostnader.
Helsingborg – ett naturligt val
Fartyget kommer att stationeras i Helsingborgs Hamn, där det finns både operativa och tekniska fördelar.
– Helsingborg har korta arbetscykler, välfungerande infrastruktur och framför allt tillgång till landström vid kaj. Det gör att vi kan ladda ofta och snabbt, vilket är avgörande för att eldriften ska fungera, säger Mathias.
Att projektet blev möjligt just här är tack vare nära samverkan mellan Svitzer och hamnen.
– Helsingborgs Hamn har varit en möjliggörare. Utan laddinfrastrukturen på plats hade vi inte kunnat ta det här steget, fortsätter Mathias.
Värdefull service till containerrederierna
För Helsingborgs Hamn är Svitzers närvaro redan idag en viktig komponent i servicen till containertrafiken.
– Svitzer är en uppskattad partner som med sin närvaro bidrar till att vi kan erbjuda hög servicenivå för containerrederierna som anlöper hamnen. Att de nu väljer att placera sin första eldrivna bogserbåt här visar också på deras tydliga ambition inom hållbarhet, säger Anders Paulsson, Key Account Manager i Helsingborgs Hamn.
Förstärkt kapacitet i sundet
Svitzer Balder innebär inte bara ett tekniksprång utan också ett kapacitetstillskott. Fartyget ersätter inte någon annan enhet utan stärker Svitzers förmåga att möta efterfrågan i hela Öresundsregionen.
– Det handlar om att vara där när kunden behöver oss. Med ytterligare en båt i flottan får vi bättre flexibilitet och tillgänglighet, säger Mathias.
Fartyget bemannas av tre personer per skift, med två dedikerade besättningar som valts ut särskilt för sitt tekniska intresse.
Ny teknik – nya rutiner
Att införa eldrift ställer också krav på nya arbetssätt – inte minst för trafikledning och planering.
– Det blir en ny parameter att ta hänsyn till. Dieselbåtar kunde köra i veckor utan att tanka – nu behöver vi planera för laddning varje dag. Men vi försöker synka det med vilotider och uppehåll, säger Mathias.
Samarbetet med lotsarna är fortsatt en nyckel till framgång.
– Det är samspelet mellan lots och bogserbåt som avgör om en förtöjning blir trygg och effektiv. I Helsingborg fungerar det samarbetet väldigt bra, både på operativ och strategisk nivå.
Fler fartyg på gång
Svitzer har redan beställt ytterligare ett tekniskt avancerat fartyg – en Transverse-modell med propellrar i både för och akter, kraftfulla batterier och metanolkompatibla motorer. Den är planerad att levereras till Göteborg 2026.
– Det är en annan typ av fartyg för längre jobb utanför kusten. I Helsingborg har vi kortare, tätare uppdrag – där passar Svitzer Balder perfekt, säger Mathias.
Ett konkret kliv mot framtiden
Investeringen och samarbetet med Helsingborgs Hamn är ett tydligt exempel på hur samverkan kan göra skillnad i den gröna omställningen.
– Vi vet inte exakt hur det blir över tid men vi måste våga testa. Vi har tagit ett första steg, och det känns väldigt bra, avslutar Mathias.

Fakta om Svitzer Balder
Fartygstyp: Azimuth Stern Drive (ASD)
Design: Robert Allan Ltd.
Byggd av: Sanmar Shipyard
Längd: ca 25 meter
Drivning: Hybrid (batteri + dieselgenerator)
Batterikapacitet: 1 818 kWh
Bollard pull / Kapacitet: ca 70 ton
Om Svitzer
Svitzer är en ledande global aktör inom bogsering och marina tjänster. Kärnverksamheten består av att assistera stora fartyg vid manövrering in och ut ur hamnar och terminaler för angöring och avgång. Med en flotta på över 450 fartyg spelar Svitzers tjänster en avgörande roll som en del av den kritiska hamninfrastrukturen. Svitzer grundades 1833 och betjänar cirka 2 000 kunder i mer än 140 hamnar och 40 terminaler i 37 länder och har varit operativa i Helsingborgs Hamn sedan 2019.
På bild: Mathias Jonasson från Svitzer och Anders Paulsson från Helsingborgs Hamn.