Helsingborgs Hamn AB och Helsingborg stad gör gemensam satsning på världens största kryssningsmässa i USA

Den 12 mars medverkar Helsingborgs Hamn och Helsingborgs stad på mässan Cruise Shipping Miami Convention i amerikanska Miami.
Målsättningen är att stärka de internationella rederiernas intresse för Helsingborg som kryssningsdestination.
Nytt för i år är Helsingborg initiativ för att på mässan lansera ett forum mot kvinnliga beslutsfattare inom kryssningsindustrin.

Under sommaren 2012 väntas nästan 10 000 besökare till Helsingborg på fem mycket stora kryssningsfartyg.
Ett värdefullt tillskott för stadens handel eftersom en kryssningspassagerare i snitt spenderar 1 000 kr per dag.
Men framgången kräver sitt förarbete och nu ska kommande säsonger säljas in.
När kryssningsindustrins viktigaste mötesplats slår upp portarna i Miami är Helsingborg representerade för att locka amerikanska rederier till staden.
Helsingborg medverkar tillsammans med flera svenska hamnar (bl.a. Stockholm, Göteborg och Malmö) i en och samma monter tillsammans med Sveriges Turistråd och stjärnkocken Markus Aujalay.

– Årets mässa handlar om att locka till oss kryssningsfartyg från 2013 och framåt.
Vi kämpar mot cirka 300 andra destinationer i Europa men vi vet att vi har ett mycket starkt erbjudande som kryssningsindustrin tycker om.
På mässan träffar vi såväl nya som befintliga beslutsfattare för att marknadsföra och presentera Helsingborg, säger Andréas Eriksson, marknads- och informationschef Helsingborgs Hamn AB.

Helsingborgs Hamn och Helsingborgs stad deltar tillsammans på den stora kryssningsmässan för att förstärka erbjudandet från hela Helsingborgsregionen.
För första gången kommer dessutom ett helt nytt forum att skapas för kvinnliga beslutsfattare inom kryssningsindustrin.
Bakom initiativet står Helsingborg tillsammans med två andra destinationer.
Helsingborgs representant kommer att delta i möten med ett trettiotal beslutsfattare från såväl rederier som destinationer.

– Det är roligt att vi varit med att ta ett initiativ som nu blir verklighet.
För mässan är det ett helt nytt grepp och en intressant möjlighet att lära av och påverka industrin, utifrån ett kvinnligt perspektiv.
Förhoppningsvis kommer det att bidra till sättet Helsingborg tar emot kryssningsturisterna i framtiden, säger Monica Frisk, kryssnings- och utvecklingsansvarig turism, Helsingborgs stad.

För bilder besök vår bildbank eller vår Flickr sida
Ytterligare information finns på vår 
kryssningssida eller kontakta:

Andréas Eriksson, marknads- & informationschef, Helsingborgs Hamn, Tel: 042-10 62 33

Monica Frisk, kryssnings- & utvecklingsansvarig turism, Helsingborgs stad, Tel: 042-10 53 04