Elonroad rustar hamnen med laddskenor

Det är nu det händer! Helsingborgs Hamn får den nya infrastrukturen för plug-in-fri laddning installerad i dagarna. De ledande skenorna placeras och limmas direkt på asfalten och laddar automatiskt alla typer av elektriska fordon som är utrustade med släpskor vilket två av hamnens elbilar nu är klädda med.

Med en helt elektrifierad bilflotta finns ett behov av smart och snabb laddning vilket Elonroads teknik erbjuder. Två av Helsingborgs Hamns elbilar har blivit utrustade med de speciella släpskor som behövs för att kunna ladda konduktivt. Och i dagarna installeras skenorna. Tekniken tillåter laddning vid såväl parkering som under körning men som start testas laddningen vid parkering. Under H22 City Expo kommer hamnen, tillsammans med Elonroad, visa upp tekniken och hur den fungerar i praktiken.

– Bilarna får sin energi underifrån medan de står över skenorna, säger Christina Argelius som är teknisk chef i Helsingborgs Hamn och fortsätter, idén är egentligen enkel, den kan liknas vid en bilbana och det är också så vi bland annat ska illustrera den i en utställning knuten till H22 City Expo, förutom att faktiskt kunna se tekniken på riktigt, på plats.

Konduktiv laddning

De två skenorna som installeras precis innanför hamnens verksamhetsstaket bakom hamnkontoret på Oceangatan är 4 cm höga och har fasade kanter. De limmas fast på asfalten och kopplas till en strömkälla. Eftersom det handlar om konduktiv laddning, dvs fysisk kontakt mellan fordon och skena, måste bilarna vara utrustade med släpskor som automatiskt fälls ner för att komma åt både plus och minus på skenan för att överföra energin och ladda fordonet. Fördelen med konduktiv laddning är att man kan överföra höga effekter med upp till 300 kW per fordon med väldigt hög verkningsgrad om 97,5 %.

– I framtiden kanske vi skulle kunna ha dessa slingor vid våra containerkranar för att kunna ladda dragbilarna medan de väntar på nästa container, säger Christina.

Testar teknik i planering av ny containerterminal

Med laddande el-skenor på strategiska platser kan den tid som det tar att ladda ett fordon sparas in. Eftersom tekniken är relativt ny kommer testbädden bli ett sätt att prova användningsområdet även i en industriell miljö. En helt ny containerterminal är i planeringsstadiet där en laddningslösning av detta slag kan bli verklighet.

Under H22 City Expo kommer det vara möjligt för besökare att se och lära sig mer om lösningar för laddning av elfordon och om elektrifieringen av transportsektorn i allmänhet.