Bråda dagar i hamnens digitaliseringsresa – Navis implementeras till våren

Implementeringen av Helsingborgs Hamns nya Terminal Operating System (TOS), N4 från Navis, fortskrider med ambitionen att ”go-live” under april 2023. Systemet är redan välkänt för många av hamnens kunder men för en del blir det en första introduktion vilket naturligt medför förändringar i invanda mönster.

I en logistikvärld som förändras snabbt behövs tekniska hjälpmedel som främjar tillväxt, effektivitet och som framför allt är tillgänglig. I och med implementeringen av det nya systemet kommer hamnens förutsättningar att bli snabbare, mer träffsäkra och affärseffektiva successivt att öka. Dessutom är N4 designat att växa med organisationens behov vilket gör det lättare att anpassa till konstant ökande volymer som varit trenden det senaste decenniet.

För att på bästa sätt hantera större fartyg och ökande containervolymer implementerar hamnen sitt nya TOS, i ett av alla de steg som måste tas, innan hamnens nya containerterminal ska stå färdig 2028. Utbildad personal i Helsingborgs Hamn kommer vara med hela vägen och guida kunder. Instruktioner och manualer färdigställs i skrivande stund, både för internt och externt bruk.

– Vi kommer att testa och säkerställa att systemet fungerar som planerat, först internt, och när vi utbildat vår personal och de är bekväma i systemet, kommer vi att släppa det nya TOS till våra kunder som kommer märka en snabbare och effektivare hantering över lag, säger Sanjin Redzepagic, IT-chef i Helsingborgs Hamn.

Förändringar för effektivisering

Mest märkbar kommer den nya föraviseringen vara, den portal där åkerier och speditörer föranmäler sin ankomst och ärende till hamnen. I det nya systemet kommer fler detaljer samlas in för en snabbare och smartare hantering av containern inne i hamnen. Föraviseringen kommer även finnas tillgänglig som app för att öka tillgängligheten till systemet.


Informationsinsamlingen i det nya TOS kommer ge en bättre överblick av containeryarden, effektivare lossning och lastning, samt skapa bättre förutsättningar för flödesplanering. Kundportalen uppdateras och nya inloggningsuppgifter för alla kunder kommer delges under kommande månader.

Informationsutbyte

Arbetet med integrationen av Electronic Data Interchange (EDI) pågår och kan beskrivas som informationen olika system utbyter för att bokningen av en container ska fungera för alla involverade parter, både vid import och export.

– Vårt nya TOS är efterlängtat då vi växt ur vårt nuvarande system. Med N4 har vi ett verktyg som gör vårt dagliga arbete smartare, säkrare och mer effektivt. De digitala lösningarna som Navis erbjuder ger oss möjlighet att utvecklas mot framtiden och alla de krav omvärlden och kunder ställer på en modern hamn i en alltmer digitaliserad värld, säger Sanjin Redzepagic.

Trouble lane

Vid Centralgaten kommer arbetet snart påbörjas med en så kallad ”trouble lane” som ska motverka eventuell köbildning. I dagsläget kan en lastbil som har problem vid infartskiosken skapa kö då den uppehåller en körväg in i hamnen. Det nya ”trouble lane”-förloppet kommer leda den som upplever problem bort från infarten till hamnen, runt gatekontoret till en parkering där problemet kan lösas utan att förseningar uppstår för bakomvarande som ska lämna eller
hämta gods i hamnen.