Helsingborgs Hamn säkrar verksamheten

Oroligheter i världen, kriminella ligor och underrättelseinhämtning har lett till ökad säkerhet i Helsingborgs Hamn. Hamnen utreder nu behovet att växla upp klassificeringen till ”civilt skyddsobjekt” och utökar sin samverkan med brottsförebyggande myndigheter, regionalt såväl som nationellt.

Under sommaren mottog Helsingborg besök från Försvarsdepartementet. Anledningen till besöket var att ge en bild av Helsingborgs strategiska läge, regionens styrkor och pågående projekt med bäring på totalförsvarsplaneringen. På plats i containerterminalen gavs tillfälle att diskutera hamnens och logistiknäringens betydelse för Sverige och dess försvar.

Viktig infrastruktur

Helsingborg är ett av norra Europas största logistikcentrum med landets näst största containerhamn och knutpunkt för både järnväg och vägtrafik. Vid en framtida konflikt som innebär höjd beredskap eller krig kommer läget ha stor betydelse för såväl Sveriges försörjningstrygghet som den militära mobiliteten, inom landet och mellan andra länder inom EU och NATO.

Försvarsminister Pål Jonson (fjärde från vänster) och Försvarsberedningens ordföranden Hans Wallmark (längst till höger) besökte hamnen tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Christian Orsing (mitten) i somras. Från vänster Joakim Sandberg, Miljö- och säkerhetschef och Malin Schäfer, COO i Helsingborgs Hamn.

Civilt skyddsobjekt

Med ökade säkerhetshot globalt analyserar Helsingborgs Hamn nu möjligheterna och förbereder en eventuell ansökan om att bli klassat som civilt skyddsobjekt.

– Fördelar med att vara skyddsobjekt är att säkra upp en beredskap och resurser för att hantera olika situationer som uppkommer. I dagsläget har åtgärder som utökade ronderingar och nya typer av övervakning införts och som civilt skyddsobjekt stärks skyddet ännu mer, berättar Joakim, Miljö- och säkerhetschef i Helsingborgs Hamn.

Säkerhetshot kan även vara att andra aktörer vill ta över transportkedjor och infrastruktur, men också underrättelseinhämtning i händelse av krig för att veta hur hamnar och infrastruktur kan användas.

Det globala sjöfartsskyddet

För att vara en del av transportsystemet till sjöss krävs att hamnar uppfyller kraven gällande det globala sjöfartsskyddet, ISPS (International Ship and Port Facility Security Code), vilket Helsingborgs Hamn gjort sedan kravet infördes. I Sverige är det Transportstyrelsen som kontrollerar att dessa krav uppfylls. Hamnen arbetar kontinuerligt och proaktivt med säkerhet, hot- och sårbarhetsanalyser.

Kontrollerad behörighet

Bland annat innebär ISPS att endast auktoriserade fordon och personer får vistas inom terminalområdet, samt att alla besökare och gods ska vara behöriga och föranmälda. Där finns även regler för hur trafiken ska köra på terminalområdet, användandet av skyddsutrustning, förutsättningar för arbetsmiljön, samt kunskapskrav på personer som arbetar i hamnen.

Säkerhetsarbetet sker i flera dimensioner, utöver staket och larm finns övervakningskameror och bemanning i hamnen dygnet runt, årets alla dagar.

– En enskilt stor resurs i säkerhetsarbetet är våra medarbetare som alla har instruktioner och rutiner att arbeta utifrån för att göra hamnen till en säker plats för alla, berättar Joakim Sandberg.

Stora beslag i hamnen

Hamnen samarbetar med tull och polis kring smugglingsproblematiken som har lett till både beslag och gripanden.
Att Helsingborgs Hamn blivit ett nav i kokainsmugglingen från Sydamerika beror på länken från Sydamerika till Sverige med fartyg som transporterar frukt därifrån till den svenska marknaden. Det är hit stora delar av den typen av gods kommer packade i kylcontainrar. Kylcontainrar som med sina aggregat och isolerande väggar tyvärr bjuder på gömslen för den illegala lasten.

Fast skanner i jakten på narkotikan

Tullverket önskar installera en fast skanner i Helsingborg för att kunna undersöka fler containrar som passerar hamnen. Något Joakim välkomnar:

– Vi ser väldigt gärna att Tullverket har en fast skannerutrustning på plats. Det finns i andra stora hamnar runt om i Europa där det fungerar väldigt bra. Vi ser också att det kan innebära både en förbättring av terminallogistik men framförallt en höjning av säkerheten.

En fast skanner är en tung investering för Tullverket, minst 50 miljoner kronor kostar det, varpå det kan dröja innan det blir verklighet i Helsingborg.

– Med de senaste beslagen av kokain i hamnen ser vi över vad vi i hamnen kan göra ytterligare med säkerhetsarbetet, med fysiskt skydd, belysning och fördjupat samarbete med Tullverket. Det är stora volymer från Sydamerika det handlar om. Vi tar emot mellan 120–170 containrar innehållande bananer varje vecka, säger Joakim.

Narkotikan som smugglas in via hamnen är inte bara avsedd för den svenska marknaden enligt Tullverket, det är bara vägen in för att sedan distribueras på den europeiska marknaden.

Godkänd myndighetstillsyn

Vid en tillsyn den sista maj i år gick Transportstyrelsen igenom allt fysiskt skalskydd på plats i hamnen, man kontrollerade tillträde, övervakning och det systematiska säkerhetsarbetet utan anmärkningar.

Varselklädd man med hamnmiljö i bakgrunden

”Vi kommer att fortsätta hålla ett gott samarbete med tull och polis då det är helt avgörande för att försvåra och förhindra införsel av illegala
droger över Helsingborgs Hamn. Det är i särklass det mest effektiva sättet för oss att skydda våra kunder och deras transporter med framför allt frukt och grönt från Sydamerika”, säger Joakim Sandberg som är Miljö- och säkerhetschef i Helsingborgs Hamn.