Eldrivet containerflöde från Åstorp till Helsingborgs Hamn

Erikssons Åkeri i Tomelilla AB rullade efterlängtat in med sin el-lastbil genom Centralgaten i Helsingborgs Hamn i slutet på september, som andra åkeri efter Dania Connect att trafikera hamnen i ett eldrivet lastbilsflöde. Den elektriska omställningen av transportsektorn har börjat ta fart och Erikssons Åkeri i Tomelilla AB är ett av åkerierna som går i bräschen.

Redan för ett år sedan tog Erikssons Åkeri i Tomelilla AB emot Sveriges första serieproducerade tunga ellastbil, en Volvo FH Electric. Idag har de nio varav en, från och med september i år, rullar i Helsingborgsregionen. Åkeriet har hunnit frakta 55 kylcontainrar elektriskt mellan Seafrigo i Åstorp till Helsingborgs Hamn sedan premiärturen. Det är livsmedelstransporter det handlar om där även kylcontainerns aggregat drivs med el från lastbilen innan den kommer till hamnen.

Den elektriska lastbilens premiärtur till Helsingborgs Hamn passerade ett område avspärrat för grävande och dragningar i marken på väg in till Centralgaten. Ett vägarbete i gateområdet där det förbereds för en laddstation som Öresundskraft ska upprätta.

Publik laddstation för tung trafik

Laddstationen, som beräknas stå klar i hamnens Centralgate under andra kvartalet 2024, får två laddplatser om 350 kW för samtidig laddning av två lastbilar. Det ska även förberedas för utbyggnad av ytterligare snabbladdare i takt med att omställningen till elektriska transporter fortgår.

– Att vi tillsammans med Öresundskraft kommer kunna erbjuda hamnens kunder den här servicen och främja den gröna omställningen inom transportsektorn ligger helt i linje med vårt och Helsingborgs mål om att minska utsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030, säger Bart Steijaert, vd i Helsingborgs Hamn.

Samarbeten A och O i omställningen

I den hållbara utvecklingen är samarbeten nyckeln för att påtagligt bidra till omställningen av transportsektorn. För att elektrifieringen ska ta fart måste infrastruktur likt den kommande publika laddstationen i hamnen finnas och för Erikssons Åkeri i Tomelilla AB har investeringen i den elektriska fordonsflottan kunnat verkställas genom ett REEL-projekt.

Åkeriets Volvo FH Electric ingår i REEL-projektet som drivs av CLOSER. REEL är ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på vägarna. REEL erhåller medfinansiering från programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) genom Vinnova, Energimyndigheten och Trafikverket.

– Jag vill skicka med till andra åkerier att det fungerar väldigt bra och det är väldigt driftsäkert med de eldrivna lastbilarna, säger Christian Pedersen, Key account manager på Erikssons Åkeri i Tomelilla AB.

Tre män med varselvästar stående vid front av lastbil.

Från vänster: Anders Paulsson hälsade åkeriet välkommen på premiärturen till Helsingborgs Hamn. Här med Christian Pedersen, Key account Manager / Project Manager och chaufför, Diaa Alarnaout, på Erikssons Åkeri i Tomelilla AB.