HELSINGBORGS HAMN


Containerspecialisten med bred kompetens inom hela logistikflödet. Med vår unika placering i expansiva Öresundsregionen med väl fungerande järnvägsnät och i skärningspunkt mellan två Europavägar ger vi dig flyt i flödena.

Vattentemperaturen i hamnen är 12.5 grader celcius. Information uppdaterad klockan 16:40. Vattenstånd – cm. Uppdaterad klockan 16:41. Byvind 3.5 meter per sekund. Vindriktning N.. Medelvind 2.8 meter per sekund. Uppdaterad klockan 16:42.
Vattentemperaturen i hamnen är 12.5 grader celcius. Information uppdaterad klockan 16:40. Vattenstånd – cm. Uppdaterad klockan 16:41. Byvind 3.5 meter per sekund. Vindriktning N.. Medelvind 2.8 meter per sekund. Uppdaterad klockan 16:42.

Sydhamnen

Sett till bredden av verksamhetsgrenar så är Sydhamnen vår mest mångsidiga hamndel med flera terminaler för hantering av olika godsslag. Här hanteras RoRo-trafik, spannmål, energiprodukter, magasinering och stuffning och strippning.

Västhamnen

Hamndelen med fokus på containerhantering med tre containerkranar och en mobilkran. Här hanteras årligen runt 275 000 TEU* via sjö och 25 000 TEU via järnväg.
I direkt anslutning till Västhamnen ligger vår kombiterminal som möjliggör tågtransporter hela vägen in i hamnen.

Nordhamnen

Nordhamnen

Nordhamnen är den mest öppna av våra hamnar. Den är direkt synlig och tillgänglig från den centrala stadskärnan runt Knutpunkten – Helsingborgs kombinerade tåg-, buss- och färjeterminal. Verksamheten i hamnen domineras av den intensiva färjetrafiken till och från Helsingör i Danmark.

Helsingborgs Hamn

är en av Sveriges största färjehamnar, en containerspecialist och en av norra Europas ledande hamnar. Hamnen erbjuder rederier, transportörer och speditörer en attraktiv infrastruktur med effektiva tåg-, väg- och sjöförbindelser sju dagar i veckan, året om. Färjor mellan Helsingborg och Helsingör transporterar normalt varje år drygt 7 miljoner passagerare och nära 2 miljoner fordon över ett av världens mest trafikerade sund.

Åtta av tio varor kommer via sjövägen till Sverige. Gods transporteras till och från hamnen genom rederier som med linjer via de stora hubbarna i Europa når hela världen.


Med 4 kranar, 68 arbets-maskiner och ett 70-tal terminalvagnar hanterar vi drygt 8 miljoner ton årligen.

Senaste nytt

Isbrytaren Oden på polarexpedition

I Helsingborg planeras nästa polarexpedition

Bakom en grå ståldörr på hamnens område planeras polarexpeditioner och teknisk utrustning förbereds för forskning ombord isbrytaren Oden. Hela vinterhalvåret är Oden, Sveriges största isbrytare, uppe i Bottenviken och bryter…

Arbetsledare som går under kranen i Helsingborgs Hamn

I utveckling och förändring

Förändring har blivit ett normaltillstånd i mångt och mycket, att driva en verksamhet handlar i stor utsträckning om att kunna manövrera organisationen i ett skiftande landskap. En hamn är inget…

Vybild Helsingborg och hamnen med siffran 77 som indikerar hamnens nöjd kund index 2021

Hög kundnöjdhet i hamn

Helsingborgs Hamn arbetar med kundnöjdhet och affärsutveckling som är ett prioriterat mål. Under 2021, precis som 2020, har fokus varit på kunderna och deras behov. Under dessa år, präglade av…

Vybild över Västhamnen och city i Helsingborg

Innovationer och utveckling mot Nordens modernaste hamn

Innovationer och utvecklingen mot I samband med ökade godsvolymer, hårdare konkurrens och stigande efterfrågan på hållbara och effektiva logistiktjänster gör Helsingborgs Hamn flera investeringar för att möta kraven. Investeringar i…

Mock-up of how the new proposed container terminal at The Port of Helsingborg may look in the future.

Mot framtidens hamn!

I 35 dagar öppnar vi upp hamnen genom att erbjuda bussturer innanför de annars stängda grindarna och visar upp ett urval av våra innovationsprojekt i ett containerkluster på Pixlapiren i…

Högkapacitetsfordon lastade med containrar vid havet

Med dubbel last rullar Höganäs AB mot hamnen och sina klimatmål

Satsningen på att göra transporterna från Höganäs AB till Helsingborgs Hamn smartare och miljövänligare har blivit verklighet genom högkapacitetfordon, så kallade HCT-fordon, som kan lasta två containrar i stället för…